onsdag 27. juni 2012

Alle mine diller, kapittel 4

Her kommer den nyeste dillen, akeleier. Har hatt noen i hagen noen år, men har forsøkt å tøyle dem med å klippe ned frøstandene etter blomstring. Akeleier lever sine egne liv, det kan hagefolket skrive under på ;) Dillen kom når jeg året etter å ha tatt vare på noen frøplanter fikk se de fantastiske variasjonene av akeleiebarna. Helt utrolig. I hagen finnes rene arter av flabellata alba (hvit mini akeleie), Blue Barlow, Nora Barlow, Little Miss Huish, en gullakeleie som ikke har blomstret enda og en fylt hvit en. Jeg viser noen av de navnløse barna. Mangfoldet i år er stort, bare se:

Hvit med grønne spetter.

Enklere versjon av Blue Barlow

Bare søt

En enklere Nora B

Krysning av Nora B og Blue B antar jeg.

Avkom til flabellata alba, bildet yter ikke denne nusselige helt rettferdighet, trompeten eller hva det heter er lyse gul.

Hvit/grønn fylt.

Disse frøplantene pirket jeg opp av grusen i fjor, plantene stod ved siden av hverandre, men resultatene ble forskjellig.

Denne var også nabo med de over.

Jeg har ikke kjøpt flere akeleier i år, det er ikke mange å få tak i, men det er sådd og hipp hurra spiret: A. chocolate soldier, A. Mac Canna og en gulbladet versjon med rosa blomster.


                                         Hilsen Tua

11 kommentarer:

  1. Jeg har også fått øynene opp for disse vakre ,,litt uforutsigbare,,blomstene.
    Du har så mange fine ,den hvite har jeg kjøpt i år men jeg får nok ikke blomst før til neste år(jeg får nyte bildene dine)

    Dill i veg og ha en fin onsdag , klem fra Marit.

    SvarSlett
  2. Nydelige akeleier! Det er spennende å se hvilke resulteter som kommer av akeleienes lettsindige kryssing og selvsåing.
    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  3. Akeleier er flotte blomster, ja. Det er en liten dille hos meg også på disse fine blomstene. Diller er flotte å ha. Ha en fin onsdag. Klem fra Marit

    SvarSlett
  4. Så nydelige blomster, skulle ønske jeg hadde muligheten til å pussle med blomster i hagen.

    SvarSlett
  5. Jeg er også kjempeglad i akeleier. Hos meg lever de sitt eget liv. Jeg lar dem komme der de vil av seg selv, og i år har de virkelig lyst til å besøke meg :)De er jo bare så fantastisk fine i alle sine farger. Takk for at du tittet innom meg forresten :)

    SvarSlett
  6. Jeg synes det er stas å lese om dillene dine=) fint at du har så mange. Akeleier er supersøte=) Vibeke

    SvarSlett
  7. Akeleier kan fort bli en dille.. men hva gjør vel det! De er kjempesøte og lette å luke vekk der du ikke ønsker de.

    SvarSlett
  8. Ja det finnes så utrolig mange flotte akeleier :) dem må man jo bare få dilla på :)

    SvarSlett
  9. Hei!
    Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min. Så flott at du la igjen en kommentar så jeg fant bloggen din også! Her var det mye intressant å lese, så jeg legger meg til som fölger hos deg også:-)
    Ha en fortsatt fin uke!
    Klem Nora

    SvarSlett
  10. Du har mange fine akeleier, de er lett å få litt dilla på. De grønne er utrolig fine og de hvite også. Jeg begynner å få akeleier overalt, og syns det er så vanskelig å luke dem bort, så det blir bare fler og fler. Men hva gjør vel det :-))

    SvarSlett
  11. Nyydelige akeleier og fantastisk flotte kryssninger:) Det er det som er så spennende med akeleier, plutselig dukker det opp en spesiell fin kryssning. Dine var spesielt fine synes jeg:)

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)