mandag 6. august 2012

Forknytt blomkål og andre lekkerbiskener den 6 august

Ja, da er ferien over og jobben venter litt senere i dag. Det kjennes helt greit ut for meg med litt hverdag nå etter 3 1/2 ukes ferieliv.
Kjøkkenhagen den bugner av godsaker, dyrket med naturlig gjødsel som neslevann, hønemøkk og beinmel, og grønnsakene er selvfølgelig usprøytet.  Jordbærhøsten så langt er 3 kg som nå ligger i frysen som rørte bær, men det er mye mer igjen som sårt trenger litt sol og varme. Dillen har blitt litt brun i kantene, men aner ikke hva som feiler den, rødbetene er like små og stusselige som i fjor og dessuten smaker de myr, tanken blir da at det jeg trenger av rødbeter kan jeg kjøpe på torget.


Oversikt over kjøkkenhagen. Den er full av overraskelser, det som henger på kanten er en blå kornblomst jeg ikke har sådd der, blomkarse har dukket opp midt i gulrotsådden :)


Luftløk, mynte og estragon. Kan de løkene på toppen settes i jorda så det blir flere luftløkplanter? Eventuelt hvor dypt?


Forknytt blomkål, jeg snurper dekkbladene sammen over blomkålen med hyssing, da holder blomkålen seg hvit og fin, ellers blir kålen gul på farve. Og blomkål, den skal være hvit synes jeg.


Squash av rund type, morsom men denne typen gir ikke særlig stor avling, den vanlige derimot ;) Vi spiser squash så det tyter. Som vanlig oversår jeg om våren, resultatet blir veldig mange squashplanter og mange, mange kilo squash på en gang. Så venner, familie og kolleger blir godt foret på squash i disse tider.


Forskjellige kåltyper, grønnkål, palmekål, knutekål og to gjenglemte spinatplanter i bakgrunnen. Spinat er sådd på nytt,men det tar ikke av lissom.


Plukksalat og gulrot i selskap med calendula, har mye ringblomster og tagetes i kjøkkenhagen, flott sammen og så brukes ringblomsten i salaten. Dere skulle sett mannen første gangen han fikk blomster i maten sin, ha-ha, han er riktignok vant til å få servert mye rart, men blomster var noe snodig i følge han.


Romanosalat, den vokser godt i alt regnet, jeg høster av de ytterste bladene og lar de innerste stå igjen, deilig smak på denne og så har bladene litt spenst, ikke som plukksalaten som er forholdsvis slapp både i konsistens og smak.

Dette var sensommer rapporten fra kjøkkenhagen, konkluderer med at bladvekstene har likt det våte været i sommer, mens Borlottibønnene frøs 13 juni, kun 1 plante igjen og den er bare liten. Rødbeter skal iallefall ikke forsøkes igjen, plassen kan brukes til andre ting som gir bedre avling.


                                          Hilsen grønnsaksTua

12 kommentarer:

  1. Så flink du er til å dyrke grønnsaker! Enig med deg at blomkål er finest hvit. Smart å snurpe igjen bladene :-)
    Ha en fin mandag!

    SvarSlett
  2. Her var det mye godt ,det er en god følelse å kunne spise egen usprøytede grønsaker og bær.
    Du er flink med grønnsaks hage , der skal jeg skjerpe meg til neste år.

    Ha en fin arbeidsuke , klem fra Marit.

    SvarSlett
  3. Så flott en grønnsakshage. Jeg prøvde også squash for første gang i år, men det blir bare med blomstene. Ser ikke ut til at det blir noen avling. Og spennende med heimelaga gjødsel, det tror jeg at jeg må prøve senere. Ikke rart man vil følge med en slik fin blogg:)

    SvarSlett
  4. Hei, det må jeg si var litt av en grønnsakshage du har. Hrmf, har ikke plass til det vi da.
    Så flott at du likte Bjørke gartneri da og man får vel ikke rost di nok, masse flott der. Kjøpte du med deg noe da?
    I dag er min første feriedag, eller den startet jo egentlig på fredag etter jobb da. Været er ikke så gæærnt i dag og sola skinner av og til. Så nå kan man ikke klage.
    Ønsker deg en fortsatt trivelig mandag!

    SvarSlett
  5. PS: Krakken i forrige innlegg var utrolig flott altså, heldige deg!

    SvarSlett
  6. Begriper inte varför rödbetor ska vara så svåra, mina måste man nästan ha förstoringsglas för at se.. men jammen har du fin kål! har du inte kålflugor/ - larver? Mina brukar bli helt perforerade så i år har jag ingen. och bara en stackars Borlotto som sniglarna kämpar om att ta kål på.
    Frodig, kära du, ser det ut, och fint med blommor mitt upp i det hela :)

    SvarSlett
  7. Du verden så flott kjøkken du har. Her var det fint og frodig. Jeg fikk et blomkålhode i drivhuset i sommer. I kjøkkenhagen er det heller værre, men men.....

    Klem Vivi

    SvarSlett
  8. Det bugner i kjøkkenhagen hos deg! Toppløken på luftløk røter seg bare den faller ned på jorden. Du behøver ikke sette de dypt. Toppen av løken i jordoverflaten skulle vel være passe, sånn cirka.

    SvarSlett
  9. Så masse deilige grønnsaker. Det er det aller beste som finnes å hente grønnsakene i hagen og rett i magen. Fine squash du får til, de blir aldri fine her, enda jeg gjødsler med mange gode naturgjødsler og god kompost. Men rødbetene blir store og fine her istedet. Ha en fin uke.

    SvarSlett
  10. Heisan.
    Sånn var det min kjøkkenhage skulle sett ut og..... Er komen på stadiet bedre lykke neste år eg no !! Gleder meg med deg som får nyta eigne gode grønnsaker, og som har så frodig og flott grønnsakhage.
    Ha det godt.

    SvarSlett
  11. Mye deilig i grønnsakhagen din!
    Jeg bruker også å ha squash til hele nabolaget...iår ble det minimal avling...grunnen= de liker seg ikke i veksthus...ja,ja da lærte jeg det:))

    SvarSlett
  12. Oi, her var det frodig! smart å snurpe blomkålen, det skal eg huske på hvis det blir blomkål her til neste år.

    Toppløkane på luftløken kan du godt sette, dei pleier også å "plante" seg sjølv ved at stilken bøyer seg og løkane slår rot når det hamnar på bakken, så eg tvilar på at du treng å sette dei så djupt. Eventuelt kan du berre overlate det til planta sjølv!

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)