fredag 12. oktober 2012

Ren og skjær lykke på blomstrende fredag.

Oi, hvilket tema, hvilke muligheter, jeg blir helt lykksalig bare ved tanken på alt som kan postes under dette temaet.
Mye kan gjør meg lykkelig, mann og barn, ei god bok, en deilig kopp te, velduftende kaffe, mat, gode venner, familie, en storslått fjelltur i vår vakre fjellheim osv.........
Det som gjør meg aller mest lykkelig i hagen? Tja, jeg tror jeg lander på kjøkkenhagen. Mitt bidrag til Blommig fredag


Det første som grønnes i kassene er sjarlottløken, de grønne løkstråene høstes, 2-3 stk fra hver plante for deilig smak i salaten.


Asiatiske bladgrønnsaker såes tidlig i mai, med agrylduk går det bra selv her nattlige kuldegrader holder seg til uti Juni.


Tidlig i juni ser kassene med årets salat slik ut. For et frodigere uttrykk legges såradene på kryss og tvers, jeg er antakelig ingen sirlig person :)


                                         Juli


Lykken er størst når grøden høstes og kommer inn i mitt kjøkken, her er det spinatstuing på gang.


Forskjellige typer kål samlet i "bukett", jeg strever nok litt med bruksområdene til grønn og svartkål.


                                         En litt morsommere form på squashen, kulerund.


Grønnsaksrøre eller rataouille om du vil, fra egen hage. Kan middagen smake bedre enn dette? Egenprodusert, garantert uten sprøyting og kunstgjødsel.

                                        Herlig helg ønskes dere alle fra Tua

12 kommentarer:

  1. Middag hos deg, det tror jeg må være en opplevelse! :)) God fredag og god helg, Turid! :)

    SvarSlett
  2. Helt enig med deg, det kan ikke smake bedre enn det gjör når man har "laget" det selv - helt fra godsakene var små frö!
    Håper du får en flott helg!
    Klem!

    SvarSlett
  3. Otroligt så mycket gott du har! Blir alldeles sugen på att odla mer ätbart :-)
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvarSlett
  4. Jeg sier det igjen og igjen, du er så flink til å dyrke grønnsaker! Ha en fin helg.

    SvarSlett
  5. Egenodlad mat i magen gör en glad! Trevlig helg!

    SvarSlett
  6. Vilken härligt frodig köksträdgård du har! Och vilken god gryta med grönsaker:)). Lycka:).
    Ha en fin helg.
    Kram Maria

    SvarSlett
  7. Hei!
    Det er ikke vanskelig å skjønne at du er kokk :)) Her var det virkelig mye snadder.

    Ønsker deg en kjempe fin helg! Kos deg! Klem

    SvarSlett
  8. Ja jeg ble lykkelig bare av å se på bildene :) God helg!

    SvarSlett
  9. Dett er jo til å bli kjempeglad for!..mye snadder:)
    God helg:)

    SvarSlett
  10. Du har så fantastiskt gröna fingrar. Otroligt härliga grönsaker.

    Trevlig helg

    SvarSlett
  11. Egenodlat är underbart och skänker en enorm lycka. Grönsaksrätten ser väldigt god ut.

    Kram

    SvarSlett
  12. Egendyrkede grønnsaker er ren og skjær luksus!
    Fortsatt god helg!

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)