tirsdag 10. juni 2014

Enda et hageinnlegg.


Hva skal man si? Bloggrollene flommer over av sommerlige hageblogger om dagen, I like :)
Min blogg er intet unntak, hagen utvikles i en rasende fart, det vokser så det knaker. Dette bedet (opprinnelig navnet, det gule bedet). I fjor ble det hele spadd opp igjen, stauder delt, noe flyttet, andre ble donert bort. Nye har kommet til, vips er det ikke det gule bedet lenger. Ikke for det, ganske mye gult her nå også, men ikke bare det. Gult er ikke elsket enkelte hageeiere, men når man har heldekkende hvitt dekke fra oktober til slutten av april, hilses enhver farve velkommen. Navnet? Fortsatt er dette det gule bedet inne i mitt hode iallefall.


Fortsatt mye grønt i bedene, men det kommer seg for hver dag som går. Jeg blir mer og mer glad i dekorativt bladverk, hagen bærer nok litt preg av det.


Øverst i hagen, Ligularia (aksnøkketunge) og vårvortemelk og gullkorg i to størrelser og mange forskjellige dagliljer. Fortsatt står noen tulipaner innimellom.


Peonbedet. Peonene har ikke økt mye fra i fjor, men når de slår ut ballskjørtet monner de i bedet. I bunnen her har det vokst jonsokoll (ajuga reptans). De ble fjernet for 2-3 år siden, og de lukes fortsatt. Nå er det forglemmegei og noen få storkenebb som står der.


Fjellflokk sammen med rosa Martin Froisher. Måtte Martin bare ta litt av i år, han er litt sjenert tror jeg, men håpet er at han har blitt husvarm denne sommeren.


En slags roseportal, helt av seg selv. Therese Bugnet og snøballkrossveden lener seg mot hverandre. Under her vandrer jeg og den alltid like lekre hageslangen.


Favoritt!!!! Tellima grandiflora. er det noen som vet det norske navnet på denne stauda? Jeg er fullstendig betatt av de bittesmå litt frynsete klokkene oppover stengelen på denne. Den er kortlivet, men frøsår seg noe (liker). Hver eneste frøplante pirkes opp av grusen og plantes i barnehagen.


Orange/lilla bedet er nå nesten bare grønt. Det er storveis når de knallorange, enkle valmuene slår ut håret om litt.


Planen var at valmuene skulle blomstre sammen med denne alliumen (purple sensation), ikke hvert år ting går etter planen.


Aldeles nydelig storkenebb, uten navn. Bildet lyver litt, dette nebbet har lyse lyse rosa blomster, men ikke så lyse som på bildet.          



                                   -Turid, hagedame.                                                                                   

9 kommentarer:

  1. Du verden så flott og frodig i alle bed, det er utrolig hvor fort alt skjer nå om dagene men det er jo full sommer.
    Tellima grandiflora virket kjent, den har blomstret så fint for første gang her.
    Jeg viste jo ikke hva det var så jeg var så spent, så søte små blomster den har takk takk.

    Ha en fin kveld, Marit.

    SvarSlett
  2. Åhhh, hagen din er så frodig og flott=) Vi skal ikke ha sirlige hager vi, Turid, så fint at London kan vise frem dem=) Kos deg i hagen=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Jammen er det frodig og fint i hagen din nå, Turid. Og jeg er helt enig med deg, gult er til tider fint i hagen.
    Ønsker deg en fin uke. Klem

    SvarSlett
  4. Så flott og frodig det er hos deg nå, ja! Det vokser jo så det knaker. Tellima har ikke noe norsk navn. Rosen Agnes kan fås hos Hesleberg gartneri. De hadde den i listene sine for en uke siden, men hvis de ikke har den nå kan du bestille den for neste år. Det har jeg gjort med Martin Frobicher eller hva den heter ;-)

    Ha en flott uke i hagen!

    SvarSlett
  5. Utrolig frodig hos deg nå! Du haler innpå?! Ha en deilig uke i hagen :-))

    SvarSlett
  6. Hei Turid! Herlige frodige bilder fra hagen din! Jeg har som deg fått sansen for dekorativt bladverk og synes det er spennende. I år er det Hosta som står øverst på innkjøpslisten hos meg og jeg gleder meg til det blir frodige hostatuer av småplantene.
    Ha en fin mandag :) Hilsen fra Tone

    SvarSlett
  7. Så frodig det har blitt i hagen din, kjekt å se alle de frodige bildene.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  8. Kjekt å se hvor frodig og fint det er hos deg nå! Utrolig hvor fort det vokser når det først tar fatt.
    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)