torsdag 26. juni 2014

Utnytting

av det som vokser i hagen er både nyttig, gøy og godt. Utrolig mange hageeiere har ei diger løpsstikkeplante i hagen sin, men ikke veldig mange bruker den til noe. Den har en nydelig buljongaktig smak, ta et blad eller to og hakk de fint opp. Sleng de i sammen med mat der du ellers ville ha brukt buljongpulver. Løpsstikkesuppe er også utrolig godt.



For å ta vare på den gode smaken vinteren igjennom, plukk løpsstikka, helst før den har blitt alt for diger. Skyll bladene og ha de i en blender med ei klype salt eller to.. Ha i rapsolje i tynn stråle til massa "går" i blenderen. Hell pureen over på rene små glass og frys ned. Denne pureen inneholder en del olje, sånn at å skrape ut ei skje når du trenger det, går greit.


Når først en har bala med seg den digre kjøkkenmaskina opp fra kjelleren, kunne jeg saktens lage flere ting aldeles med det samme. Basilikum er en stor krydderfavoritt, grønn og frodig plante med en deilig duft og smaken av Italia.


Dessverre pleier ikke basilikumplantene å trives utendørs i Norge, men har du en lun krok, en egnet vinduskarm eller drivhus er lett som en plett å få fram store mengder av denne urten. Lett å få til fra frø er den også.


Basilikum, rapsolje, en fast ostetype (jeg brukte Grana Padano fra Rema), noen fed hvitløk som kan sløyfes, isteden for pinjekjerner brukte jeg gresskarfrø.


Etter en tur i blenderen ble det pesto. Om porsjonen du lager blir stor, ha det i tett boks eller glass og frys ned. Det er vanlig å bruke pesto til pasta, men det ble en annen vri her.


Her ble det pestofisk. Legg ei skje pesto på de ellers ganske anonyme og kjedelige fiskebitene.


Spekeskinkedyne over. Dette for det jeg hadde litt skinke i kjøleskapet, må du holde rede på saltmengden i maten, bør ikke spekeskinkedyna få være med i retten. Det går fint uten også.


Sånn. Fisken serverte jeg med smørdampet nykål ( mmmm, finnes det noe bedre på sommer`n), nypotet og ei skje matyougurt til.



                                  -Turid



8 kommentarer:

  1. Jeg er imponert over alt du kan om mat! :-)

    Ha en fin sommerdag!

    SvarSlett
  2. Jeg er også imponert over hvor flink du er til å utnytte urtene dine, laksen så nydelig ut.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Det ser godt ut! Og pesto er supert på fisk.

    SvarSlett
  4. Jeg er flink med løpestikke men basilikum-pesto har jeg ikke laget,,før nå,,
    Takk for oppskriften Turid og ha en fin dag.

    Marit.

    SvarSlett
  5. Flotte tips Turid!
    Jeg bruker også løpstikke til smak i gryter eller potetvann,men tro jeg skal lage pesto av den slik du viser..lettere å bruke utover vinteren:)
    Takk:)

    SvarSlett
  6. Dette hørtes og så godt ut! Fikk lyst å lage dette til middag snart. :)
    God kveld!

    SvarSlett
  7. Tusen takk for nytt tips med fiks. Jeg bruker også pesto på laks, men da blander jeg det sammen med litt rømme.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  8. Bevares vel! Så mye å lære på en gang her! Flott innlegg!
    Takker med det samme for kommentar hos meg :)
    Ha en fin uke, hilsen Eli.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)