lørdag 13. september 2014

Blommig fredag på en lørdag ;)

Med temaet premiære. Årets premiære her i hagen var dyrking av chili. Utrolig gøy, men litt sterkt. Hadde to sorter, long slim cayenne og lombardo. Lombardo har ingen styrke og smakte som vanlig paprika, det var en skuffelse, men long slim cayenne er sådd på nytt nå.


Nyhøstet chili får en lett vask før de skal konserveres til senere bruk. Man trenger noen hete innslag på bordet senere, når vinterens snø laver ned og gradestokken kryper ned mot minus 20.


Her er kjøres chilien med hvitløk, litt salt, vann, litt eddik, den kokes til holdbar chilisaus.


Chilisausen er ferdig.


Tørket chili


Hjemmelaget sambal oelek. Fryses i treninger og oppbevares i tett boks i dypfrysen. Vil du se flere som har tolket temaet trykk her


                                         -Turid

8 kommentarer:

  1. Hei
    Du er jo så dyktig på mat og tilberedning. Jeg hadde chili i fjor, men uten hell.
    Ønsker deg en kjempe fin helg.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  2. Ja, den har vært en nykommer i år her også. Jeg valgte å tørke i de ovnen og det gikk veldig fint. Drivhuset er stadig fullt av nye modne chili, så det kan jeg visst bare fortsette å tørke. Kjære vene, til neste år skal jeg bare ha 1 plante og ikke 5... ;-)

    Jeg synes de var superlette å få til. Jeg liker ikke så sterk chili, og den jeg dyrket i sommer som het Vampire var heller ikke så sterk, men sterk nok ;-)

    Chilisaus er ikke noe for pingler som meg ;-))

    Ha en fin helg, Turid!

    SvarSlett
  3. Ah! En premiär i min smak! :) Härligt med Lombardon! Vore kul med hela recepten! Ha en skön helg! :) MIa

    SvarSlett
  4. Mmmm, mye godt man kan lage av chilli med andre ord=) Håper du har det fint, og fortsatt god helg=) Vibeke

    SvarSlett
  5. Det där lät spännande inte för att Chili är så vanligt hos mig men man vet aldrig är det premiär så är det.
    Ha en fin söndag
    kram Meta

    SvarSlett
  6. Du lager så mye spennende, du, og er så flink til å ta vare på det du har høstet!

    SvarSlett
  7. Ser hur gott ut som helst! Jag måste bli bättre på att ta hand om allt som finns och spara det till i vinter. Tack för inspirationen!
    Kram Hélena

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)