fredag 12. mai 2017

Stillstand


i hagen, når været ikke spiller helt på lag og gir oss snø langt uti mai. Fordelen er at ingenting "eksploderer" i vårvarmen og blomstrer av i en fei. Man har all verdens tid til å studere hver eneste blomst i hagen mens man venter på varmere vær. Personlig studerer jeg mest i drivhuset da jeg ikke synes neglsprett og mai hører sammen.


Ikke akkurat bugnende bed i hagen her enda. Bedet med hvit duk er aspargesbedet. Det fikk et godt lag sauetalle i fjor, noe som satte fart i de små og underernærte aspargesene mine. Duken nå er for å hindre nabolagets katter i å drite i maten min.


Sjå! Det første året var aspargesen tynn som en sytråd, året etter ble den så tjukk som en ulltråd. Det har de igrunnen vært siden fordi jeg ikke har gitt de optimale vokseforhold og nok mat (gjødsel). Alle aspargesplantene ble flyttet i fjor, her er lønna. De begynner å likne på skikkelige aspargeser, så om et par år til, regner jeg med å kunne begynne å høste av disse plantene. Viktig med variasjon i kosten, så dette året tror jeg Lillebror (hesten til eldstejente Marte) må bidra i apargesåkeren.


Jara, fortsatt litt snø att i hagen. Dette er i hagens glemte og litt gjemte hjørne, ved siden av kompostbingene.

Langs den ene siden på drivhuset har det reist seg imponerende byggverk ;) To pallekarmer x 2 i høyden. Årets prøveprosjekt. er i gang. I den bakerste er det avdanket gammel og utbrukt jord i fra fjorårets tomatdyrking. Her kommer jordfabrikken min. Her skal alle bokashibøttene fra kjøkkenet graves ned og omdanne denne trøtte og kjeie jorda til ny dunderjord som årets squashplanter skal nyte godt av.
Den andre pallekragen som fortsatt er tom, der kommer Lillebror inn i bildet igjen. Et godt lag fersk hestemøkk, et godt lag tørt hageavfall over der, et godt lag jord på toppen og øverst skal det trone ei gresskarplante. Håper at Lillebrors hestepærer kan utvikle litt varme i bedet. Det er nemlig ikke så enkelt å avle gresskar her i alpine strøk. Jeg lykkes så bra i første forsøk for noen år sia, etter det har det bare vært elendighet. Men den som gir seg er som tidligere nevnt en dritt, så gresskarplanter it is. Å hvis ikke,så har de gresskar på butikken uti oktober.


Det blomstrer da litt i hagen sjøl om kong vinter fortsatt ikke har forlatt oss helt. Chionodoxa "Pink Giant" eller  snøstjerne om du vil. Disse finnes i blått, hvitt og rosa.  Krokusen er long gone, nå er det disse og primula som kjører hageshowet. Tulipanene og muscari står for tur, å etter det.....da....


                                                      -Turid


2 kommentarer:

  1. Ja, du har mange utfordringer hos deg, men selv her i halv urbane strøk lå snøen oppe i lia i går. Tror det er kaldt ned til Frankrike, så det er vinranker og fruktrær som får gjennomgå der. Så det er en uvanlig kald vår her og det har ikke kommet lengre her enn hos deg omtrent. Asparges høres eksotisk ut! Det har jeg ikke fått til her.

    God helg!

    SvarSlett
  2. Hei. Flere utfordringer med sånn en kald vår. Det har kommet litt lengre her, men det er iskaldt.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett

Takk til de som tok seg tid :)